Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17266
Title: Проєкт спільного російсько-українського підручника як елемент гібридної війни РФ проти України
Authors: Халак, Катерина Ігорівна
Keywords: гібридна війна
конфлікт
пропаганда
історія України
шкільна освіта
hybrid war
conflict
propaganda
history of Ukraine
school education
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота складається із 67 сторінок, містить 60 джерел. Об’єктом дослідження є розвиток шкільної історичної освіти в 2010-2014 рр., та вплив антиукраїнської політики міністра Табачника на освітню політику України. Предметом дослідження є спроба створення спільного російсько-українського підручника з історії України для закладів загальної середньої освіти як найважливішого засобу навчання для учнів. Мета дипломного дослідження: проаналізувати спробу створення спільного російсько-українського підручника як елементу гібридної війни РФ проти України. Наукова новизна полягає у тому, щоб дослідити феномен «гібридної війни», її історичні витоки; визначити основні способи та методи ведення гібридної війни; обґрунтувати вплив та роль російської гібридної агресії проти України; дослідити та схарактеризувати прояви гібридної війни в освітньому середовищі в 2010-2014 рр. та визначити негативні явища, які відбулись внаслідок запровадження освітніх реформ; охарактеризувати спробу створення спільного російсько-українського підручника як елемента гібридної війни РФ проти України та його зміст; довести, що ідея спільного підручника не є можливою до здійснення через те, що книга може наповнитись спотвореними історичними фактами та подіями в Україні і які б знову нав’язували ідеологію іншої країни. В результаті досліджень автор прийшов до наступних висновків: 1. Сучасна гібридна війна дійсно стала актуальним явищем, вираженим не тільки у військовій площині. Гібридний конфлікт може включати військові операції, дипломатичні впливи, економічний тиск, інформаційні кампанії та інші форми впливу, характеризується оперативністю та швидкістю реалізації заходів, що дозволяє агресору швидко адаптуватись та ефективно використовувати можливості. 2. Досліджуючи феномен гібридної війни, вчені виділяють її основні компоненти: застосування класичних методів ведення війни; застосування нерегулярних збройних повстань; застосування інформаційної пропаганди, яка є невід’ємним складником гібридної війни. способи ведення такого типу війн, серед яких виокремлюють такі : географічні, економічні, інформаційно-ідеологічні та інформаційно-кібернетичні. 3. Яскравим прикладом ведення інформаційної війни фахівці характеризують ворожу діяльність РФ, що спрямована проти України. Одним із прикладів інформаційної агресії є створення та розповсюдження пропагандистських наративів та штучно відтворених міфів стосовно України та українського народу, його історії, культури, мистецтва, звичаїв та традицій. 4. Реалізація проєкту створення спільного російсько-українського підручника розпочалась за часів тогочасного міністра освіти і науки України Дмитра Табачника. Але ж з початку роботи між вченими виникали гострі суперечності та розбіжності в поглядах на історію. Зрештою, першу частину посібника було видано під назвою «Росія та Україна на перехресті історії. 5. Посібник «Україна і Росія на перехресті історії» містить чотири модулі має такі теми: «Культура Давньої Русі», «Російське дворянство і українська шляхта в повсякденні й соціально-політичному житті ХV–ХVІІ ст.», «Повсякдення радянської людини у другій половині XX століття», «Значення Києво-Могилянської академії у розвитку української та російської освіти». 6. В цілому, спробу створення спільного російсько-українського підручника можна назвати невдалою, не дивлячись на те, що вийшла перша частина цієї книги, яка викликала масові невдоволення з боку українських істориків та освітян щодо викривлення та спотворення фактів минулого України. Створення спільного підручника – це повернення нашої держави в те минуле, де була єдина держава, і як наслідок, втрата своєї незалежності, національної ідентичності, своєї культури.
EN : The qualification work consists of 67 pages and contains 60 sources. The object of the study is the development of school historical education in 2010-2014 and the impact of Minister Tabachnyk's anti-Ukrainian policy on Ukraine's educational policy. The subject of the study is an attempt to create a joint Russian-Ukrainian textbook on the history of Ukraine for general secondary education as the most important means of education for students. The purpose of the thesis is to analyze the attempt to create a joint Russian-Ukrainian textbook as an element of Russia's hybrid war against Ukraine. The scientific novelty is to study the phenomenon of "hybrid warfare", its historical origins; to identify the main ways and methods of conducting hybrid warfare; to substantiate the impact and role of Russian hybrid aggression against Ukraine; to study and characterize the manifestations of hybrid warfare in the educational environment in 2010-2014 and to identify the negative phenomena that occurred as a result of the introduction of educational reforms; to characterize the attempt to create a joint Russian-Ukrainian textbook as an element of Russia's hybrid war against Ukraine and its content; to prove that the idea of a joint textbook is not feasible because the book could be filled with distorted historical facts and events in Ukraine and would again impose the ideology of another country. As a result of the research, the author came to the following conclusions: 1. Modern hybrid warfare has indeed become an actual phenomenon, expressed not only in the military sphere. A hybrid conflict may include military operations, diplomatic influence, economic pressure, information campaigns and other forms of influence, and is characterized by the efficiency and speed of implementation of measures that allow the aggressor to quickly adapt and effectively use opportunities. 2. Studying the phenomenon of hybrid warfare, scientists identify its main components: the use of classical methods of warfare; the use of irregular armed uprisings; the use of information propaganda, which is an integral part of hybrid warfare. methods of conducting this type of warfare, among which are the following: geographical, economic, information and ideological and information and cyber. 3. Experts characterize Russia's hostile activities against Ukraine as a vivid example of information warfare. One of the examples of information aggression is the creation and dissemination of propaganda narratives and artificially reproduced myths about Ukraine and the Ukrainian people, their history, culture, art, customs and traditions. 4. The project of creating a joint Russian-Ukrainian textbook began during the time of the then Minister of Education and Science of Ukraine Dmytro Tabachnyk. But from the beginning of the work, sharp contradictions and differences in views on history arose between scholars.. Eventually, the first part of the manual was published under the title "Russia and Ukraine at the Crossroads of History. 5. The manual "Ukraine and Russia at the Crossroads of History" contains four modules on the following topics: "Culture of Ancient Rus", "Russian nobility and Ukrainian gentry in everyday life and socio-political life of the fifteenth and seventeenth centuries", "Everyday life of a Soviet person in the second half of the twentieth century", "The importance of the Kyiv-Mohyla Academy in the development of Ukrainian and Russian education". 6. In general, the attempt to create a joint Russian-Ukrainian textbook can be called unsuccessful, despite the fact that the first part of this book was published, which caused massive discontent on the part of Ukrainian historians and educators regarding the distortion and misrepresentation of the facts of Ukraine's past. The creation of a joint textbook is a return of our country to the past, where there was a single state, and as a result, the loss of its independence, national identity, and culture.
Description: Халак К. І. Проєкт спільного російсько-українського підручника як елемент гібридної війни РФ проти України : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта (Історія)" / наук. керівник Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 67 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17266
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри новітньої історії України

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Халак2023.docxМагістерська робота150.82 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.