Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17277
Title: Методика викладання історії російсько-української війни (2014–2022 рр.) в закладах загальної середньої освіти України
Authors: Мазуренко, Катерина Сергіївна
Keywords: методика
викладання історії
уроки
російсько-українська війна
російська агресія
волонтерський рух
methodology
history teaching
lessons
Russian-Ukrainian war
Russian aggression
volunteer movement
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота складається із 69 сторінок, містить 60 джерел. Об'єкт дослідження – навчально-педагогічний процес на уроках історії, що формується з урахуванням системи загальної середньої освіти. Предмет дослідження – методичні аспекти викладання історії російсько-української війни (2014-2022). Мета дипломного дослідження: виявлення ефективних методів викладання історії російсько-української війни (2014-2022 рр.). Наукова новизна дослідження полягає у проведенні структурно-функціонального аналізу навчального матеріалу з історії російсько-української війни (2014-2022 рр.). Теоретично розроблено та експериментально доведено, що авторська модель вивчення історії російсько-української війни сприяє об’єктивному висвітленню подій російсько-української війни. В результаті досліджень автор прийшов до таких висновків: 1. Важливі завдання викладання історії російсько-української війни включають ретрансляцію знань, формування історичної свідомості, національної та цивілізаційної ідентичності, а також поваги до власної культури. 2. Успішне вирішення виховних завдань в навчанні вимагає розуміння психологічних закономірностей формування особистості та знання вікових та індивідуальних особливостей учнів. 3. Типи та структура уроків, на яких вивчаються події російсько-української війни, зокрема – «уроки розслідувань», «уроки альтернатив» ґрунтуються на ціннісному ставленні до минулого та використовують методи пошуково-дослідницької та творчої діяльності для мотивації учнів «питати минуле». 4. Підвищенню ефективності викладання питань історії російсько-української війни у школі сприяє застосування методу дослідження, пов'язаного з проблемним викладом та використанням різноманітних підходів, таких як «від наслідків – до причин» тощо. 5. Важливим завданням є збереження та розвиток української історичної освіти, формування патріотизму та свідомості загальнолюдських цінностей. 6. Вибір нестандартних уроків повинен бути обдуманим, враховуючи інтерес та успішність учнів. 7. Уроки історії мають допомагати учням осмислити минуле та сформулювати особисту оцінку подій, враховуючи глобальний потік інформації. 8. Розроблено систему уроків з історії російсько-української війни як для базового курсу історії, так і для класних годин.
EN : Qualification paper consists of 69 pages and includes 60 sources. Research Object: The educational and pedagogical process in history lessons, shaped within the framework of the general secondary education system. Research Subject: Methodological aspects of teaching the history of the Russian-Ukrainian war (2014-2022). The goal of the diploma research: Identifying effective methods for teaching the history of the Russian-Ukrainian war (2014-2022). The scientific novelty of the research lies in conducting a structural-functional analysis of educational material on the history of the Russian-Ukrainian war (2014-2022). Theoretically developed and experimentally proven is the author's model of studying the history of the Russian-Ukrainian war, which contributes to the objective presentation of events related to the conflict. As a result of the research, the author has arrived at the following conclusions: 1.Essential objectives of teaching the history of the Russian-Ukrainian war include the transmission of knowledge, the cultivation of historical awareness, national and civilizational identity, as well as fostering respect for one's own culture. 2.Successful fulfillment of educational tasks in teaching requires an understanding of the psychological regularities of personality formation and knowledge of the age and individual characteristics of students. 3.The types and structure of lessons dedicated to the events of the Russian-Ukrainian war, notably "investigative lessons" and "alternative lessons," are based on a values-based approach to the past. They employ methods of exploratory and creative activities to motivate students to "question the past." 4.Enhancing the effectiveness of teaching issues related to the history of the Russian-Ukrainian war in schools is facilitated by the application of the research method associated with problem-based instruction and the use of various approaches, such as "from consequences to causes," and others. 5.Preserving and developing Ukrainian historical education, fostering patriotism, and cultivating an awareness of universal values constitute important tasks. 6.The selection of non-standard lessons should be deliberate, taking into account the interests and success of students. 7.History lessons should assist students in comprehending the past and formulating a personal assessment of events, considering the global flow of information. 8.A system of lessons on the history of the Russian-Ukrainian war has been developed for both the basic history course and class hours.
Description: Мазуренко К. С. Методика викладання історії російсько-української війни (2014–2022 рр.) в закладах загальної середньої освіти України : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта (Історія)" / наук. керівник О. М. Ігнатуша. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 69 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17277
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри давньої і нової історії України та методики навчання історії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мазуренко2023docx.docxМагістерська робота218.13 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.