Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17348
Title: Викладання історії України в радянській школі
Authors: Бєлаш, Тетяна Анатоліївна
Keywords: більшовики
історична освіта
суспільствознавство
інтернаціоналізм
націоналізм
патріотизм
сталінізм
радянська школа
державна політика
"радянська людина"
Bolsheviks
historical education
social studies
internationalism
nationalism
patriotism
Stalinism
Soviet school
state policy
“Soviet man”
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота складається із 76 сторінок, містить 54 джерела. Об’єкт дослідження є історична освіта в радянський період. Предметом дослідження є викладання історії України в радянській школі, процес становлення та розвитку змісту і методики історичної освіти в радянській період. Мета дипломного дослідження: аналіз змісту та структури навчання історії України через призму особливостей методики викладання історії в радянський період. Дослідити наслідки політики русифікації на формування методики навчання історії в радянській школі. Наукова новизна полягає у створенні умов для ґрунтовного вивчення історії України радянського періоду і впливу комуністичної ідеології на розвиток історичної галузі освіти. Українська історична наука знаходяться в стадії пошуку та становлення нових дослідницьких парадигм, визначення свого місця в європейському культурному середовищі і світовому історичному співтоваристві, геополітичних процесах і саме тому актуальним є вивчення радянського періоду історіографії для формування принципово нових методик навчання історії. В результаті досліджень можна зробити наступні висновки: 1. Процес русифікації мав негативний вплив на формування змісту та структури навчального матеріалу з історії України в радянській період. 2. Проаналізувавши вплив політики радянської влади в сфері шкільної історичної освіти пріоритетним напрямком є розвиток історичної освітньої галузі, яка ґрунтується на історичних фактах, хронології, дослідженнях і виключає ідеологічну складову або політичний вплив; 3. Для оновлення матеріалу і впровадження кардинальних змін в історичне навчання в сучасній українській школі, необхідно врахувати всі переваги та недоліки радянської історичної науки та системи навчання історії. 4. В результаті доведених фактів викривлення історії України та підпорядкування їх відповідно ідеології тоталітарного режиму при викладанні курсу історії в радянській школі пріоритетним напрямком є в процесі навчання історії в сучасній українській школі спиратися на архівні документи, відкриті джерела та доведені історичні факти. 5. Незалежна українська держава потребує власного історичного минулого – неупередженого, переосмисленого, без радянського ідеологічного забарвлення, науково обґрунтованого саме тому зміст сучасної історичної освітньої галузі потребує ґрунтовного переосмислення та кардинальних змін у підходах та методах навчання.
EN : The qualification work consists of 76 pages, contains 54 sources. The object of the study is historical education in the Soviet period. The subject of the study is teaching of the history of Ukraine in the Soviet school, the process of formation and development of the content and methods of historical education in the Soviet period. The purpose of the diploma research: analysis of the content and structure of teaching the history of Ukraine through the prism of the peculiarities of the methodology of teaching history in the Soviet period. To investigate the consequences of the policy of Russification on the formation of the methodology of teaching history in the Soviet school. Scientific novelty consists in creating conditions for a thorough study of the history of Ukraine during the Soviet period and the influence of communist ideology on the development of the historical field of education. Ukrainian historical science is at the stage of finding and establishing new research paradigms, determining its place in the European cultural environment and the world historical community, geopolitical processes, and that is why the study of the Soviet period historiography is relevant for the formation of fundamentally new methods of teaching history. As a result of the research, the author came to the following conclusions: 1. The process of Russification had a negative impact on the formation of the content and structure of educational material on the history of Ukraine in the Soviet period. 2. After analyzing the influence of the policy of the Soviet government in the field of school historical education the priority direction is the development of the historical educational field, which is based on historical facts, chronology, research, and excludes an ideological component or political influence. 3. In order to update the material and implement radical changes in historical education in a modern Ukrainian school it is necessary to take into account all the advantages and disadvantages of the Soviet historical science and the history education system 4. As a result of the proven facts of the distortion of the history of Ukraine and their subordination accordingly to the ideology of the totalitarian regime when teaching a history course in a Soviet school, the priority direction in the process of teaching history in a modern Ukrainian school is to rely on archival documents, open sources and proven historical facts. 5. An independent Ukrainian state needs its own historical past – unbiased, rethought, without Soviet ideological colouring, scientifically based; that is why the content of the modern historical educational field needs a thorough rethinking and radical changes in approaches and teaching methods.
Description: Бєлаш Т. А. Викладання історії України в радянській школі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта (Історія)" / наук. керівник Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 76 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17348
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри новітньої історії України

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бєлаш2023.docxМагістерська робота109.43 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.