Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2656
Title: | соціально-педагогічна профілактика жорсткого ставлення до дітей у сім'ї |
Authors: | Лисенко, Карина Валентинівна |
Keywords: | жорстокість жорстоке ставлення дитина покарання негавитне поводження з дітьми соціально-педагогічна корекція профілактика cruelty ill-treatment child punishment negative treatment of children social-pedagogical correction prevention |
Issue Date: | 2020 |
Abstract: | UA : Кваліфікаційна робота: 75 с., 62 джерела.
Предмет дослідження: зміст діяльності соціального працівника з профілактики жорсткого ставлення до дітей у сім’ї.
Об'єкт дослідження: форми та методи соціальної та педагогічної корекції взаємовідносин між батьками та дітьми у сім’ї.
Мета роботи: визначення змісту та форми роботи соціального працівника з соціально-педагогічної профілактики жорсткого ставлення до дітей у сім’ї та розробка програми роботи з кризовими сім'ями.
Наукова новизна дослідження полягає в: обґрунтуванні впливу жорсткого поводження у сім'ї на подальше життя дітей; у виявленні тенденцій і напрямів проведення корекційної роботи з сім'ями, де жорстко поводяться з дітьми.
Теоретична значущість одержаних результатів проведеного дослідження полягає в тому, що: визначено поняття та типи жорсткого поводження з дітьми; причини та наслідки цього явища; знайдені психологічні заходи корекційної роботи; теоретично обґрунтована й експериментально перевірена програма роботи соціального працівника з сім'ями де жорстко поводяться з дітьми. EN : Qualification work: 75 pp., 62 sources. Subject of study: The content of social worker activities to prevent abuse of children in the family. Object of study: Forms and methods of social and pedagogical correction of parent-child relationships in the family. Purpose: to determine the content and form of work of a social worker on social and pedagogical prevention of abuse of children in the family and to develop a program of work with crisis families. Methods of research: theoretical analysis of psychological and pedagogical literature and textbooks and manuals on pedagogy and psychology, which made it possible to determine the initial theoretical positions to develop a program of experimental work; a practical experiment that served as a means of detecting the effectiveness of a social work program designed to work with families where children are abused. The scientific novelty of the research is: substantiation of the influence of family abuse on the subsequent life of children; in identifying trends and trends in correctional work with families where children are abused. The theoretical significance of the results of the conducted research is that: the concepts and types of child abuse are defined; causes and consequences of this phenomenon; found psychological measures of correctional work; theoretically grounded and experimentally tested program of work of a social worker with families where children are abused. |
Description: | Лисенко К. В. Соціально-педагогічна профілактика жорсткого ставлення до дітей у сім'ї : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник О. В. Пономареко. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 75 с. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2656 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lysenko K.pdf | Магістерська робота | 816.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.