Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2657
Title: Заклади позашкільної освіти як середовище соціалізації підлітків
Authors: Дяченко, Денис Михайлович
Keywords: виховання
позашкільна освіта
соціальне середовище
соціальна компетентність
соціалізація
соціальний розвиток
формування особистості
соціалізованість
education
extracurricular education
social environment
social competence
socialization
social development
personality formation
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 78 с., 65 джерел. Об’єкт дослідження – соціалізація підлітків. Предмет дослідження – процес соціалізації підлітків у закладах позашкільної освіти. Мета дослідження – актуалізація значущості виховного потенціалу закладів позашкільної освіти у соціалізації підлітків; наукове обґрунтування, осмислення реальних і потенційних можливостей закладів позашкільної освіти як середовища соціалізації підлітків. Методи дослідження: - теоретичні: аналіз філософської, психолого-педагогічної, соціально-педагогічної вітчизняної та зарубіжної літератури з проблеми дослідження; - емпіричні: анкетування, тестування бесіди, інтерв’ю та якісний аналіз їх результатів. Теоретичне значення дослідження полягає в тому, що обґрунтовано (певною мірою) суттєвий виховний потенціал закладів позашкільної освіти. Матеріали дослідження можуть бути використані в ході розроблення спеціальних курсів з питань виховання особистості, зокрема, у позашкільних навчальних закладах, для педагогічних вузів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, методичних об’єднань у позашкільних, загальноосвітніх навчальних закладах.
EN : Qualification work: 78 pp., 65 sources. The object of the study is the socialization of adolescents. The subject of the study is the process of socialization of adolescents in out-of-school educational establishments. The purpose of the study is to update the importance of the educational potential of out-of-school educational institutions in the socialization of adolescents; scientific substantiation, comprehension of real and potential possibilities of out-of-school educational institutions as a medium for socialization of adolescents. Research methods: - theoretical: analysis of philosophical, psychological-pedagogical, socio-pedagogical domestic and foreign literature on the problem of research; - empirical: interviewing, interview testing, interviews, and qualitative analysis of their results. The theoretical significance of the study is that it substantiates (to some extent) the significant educational potential of out-of-school institutions. The materials of the research can be used in the development of special courses on personal education, in particular, in out-of-school educational establishments, for pedagogical universities, institutes of postgraduate pedagogical education, methodical associations in out-of-school and general educational institutions.
Description: Дяченко Д. М. Заклади позашкільної освіти як середовище соціалізації підлітків : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Є. Зубцова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 78 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2657
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dyachenko D.pdfМагістерська робота830.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.