Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2657
Title: | Заклади позашкільної освіти як середовище соціалізації підлітків |
Authors: | Дяченко, Денис Михайлович |
Keywords: | виховання позашкільна освіта соціальне середовище соціальна компетентність соціалізація соціальний розвиток формування особистості соціалізованість education extracurricular education social environment social competence socialization social development personality formation |
Issue Date: | 2020 |
Abstract: | UA : Кваліфікаційна робота: 78 с., 65 джерел.
Об’єкт дослідження – соціалізація підлітків.
Предмет дослідження – процес соціалізації підлітків у закладах позашкільної освіти.
Мета дослідження – актуалізація значущості виховного потенціалу закладів позашкільної освіти у соціалізації підлітків; наукове обґрунтування, осмислення реальних і потенційних можливостей закладів позашкільної освіти як середовища соціалізації підлітків.
Методи дослідження:
- теоретичні: аналіз філософської, психолого-педагогічної, соціально-педагогічної вітчизняної та зарубіжної літератури з проблеми дослідження;
- емпіричні: анкетування, тестування бесіди, інтерв’ю та якісний аналіз їх результатів.
Теоретичне значення дослідження полягає в тому, що обґрунтовано (певною мірою) суттєвий виховний потенціал закладів позашкільної освіти.
Матеріали дослідження можуть бути використані в ході розроблення спеціальних курсів з питань виховання особистості, зокрема, у позашкільних навчальних закладах, для педагогічних вузів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, методичних об’єднань у позашкільних, загальноосвітніх навчальних закладах. EN : Qualification work: 78 pp., 65 sources. The object of the study is the socialization of adolescents. The subject of the study is the process of socialization of adolescents in out-of-school educational establishments. The purpose of the study is to update the importance of the educational potential of out-of-school educational institutions in the socialization of adolescents; scientific substantiation, comprehension of real and potential possibilities of out-of-school educational institutions as a medium for socialization of adolescents. Research methods: - theoretical: analysis of philosophical, psychological-pedagogical, socio-pedagogical domestic and foreign literature on the problem of research; - empirical: interviewing, interview testing, interviews, and qualitative analysis of their results. The theoretical significance of the study is that it substantiates (to some extent) the significant educational potential of out-of-school institutions. The materials of the research can be used in the development of special courses on personal education, in particular, in out-of-school educational establishments, for pedagogical universities, institutes of postgraduate pedagogical education, methodical associations in out-of-school and general educational institutions. |
Description: | Дяченко Д. М. Заклади позашкільної освіти як середовище соціалізації підлітків : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Є. Зубцова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 78 с. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2657 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dyachenko D.pdf | Магістерська робота | 830.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.