Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5462
Title: | Дніпровська гідроелектростанція в історичній пам’яті українського суспільства |
Authors: | Крісевич, Давид Володимирович |
Keywords: | колективізм Дніпрогес Дніпробуд «нова людина» план п’ятирічки вечори спогадів будівництво collectivism Dniproges Dniprobud "new man" five-year plan evenings of memories construction |
Issue Date: | 2021 |
Abstract: | UA : Кваліфікаційна робота складається з 77 сторінок, містить 31 джерело, 41 монографію і статті.
Об’єкт дослідження: історія ДніпроГЕС
Предмет дослідження: проектування, будівництво та реконструкція Дніпровської ГЕС.
Метою роботи є дослідження історії розвитку Дніпрогесу (проектування, будівництво, реконструкція).
Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше було зроблене конкретне історичне дослідження, присвячене комплексному вивченню історії Дніпровської гідроелектростанції. Окрім того, дана проблематика вважається маловивченою на сторінках вітчизняної історії й дозволяє виявити локально-історичні особливості розвитку придніпровського села.
Теоретичне значення даної роботи полягає у тому, що матеріали роботи можуть використовуватися в дослідженнях з краєзнавства.
Висновки: 1.Кампанія з написання історії Дніпрогесу проводилась у кілька етапів. Головними джерелами для написання історичного нарису Дніпрогесу відповідно до проекту мали стати спогади робітників, зібрані під час проведення вечорів спогадів, індивідуальних бесід з ними, а також їхні автобіографії. Матеріали місцевої комісії свідчать про те, що розповіді робітників на вечорах спогадів були завчасно підготованими, а не спонтанними. Для цього готувалися спеціальні повідомлення або ж персональні запрошення взяти участь у вечорі, у яких було вказано тему та питання для обговорення.
У 1930-х рр. спогади робітників, що їх зібрала місцева комісія, не публікувалися. Натомість тематика та стиль спогадів дніпробудівця Бориса Вейде, які вийшли друком у 2012 р., свідчать про те, що кампанія з написання ІФЗ вплинула на пам’ятання дніпробудівцями свого досвіду. Наявні в його тексті штампи та кліше відповідають стилю, притаманному радянським егосвідченням, а також демонструють самоцензуру автора під час написання спогадів.
2. Будівництво Дніпрогесу було одним з наймасштабніших проектів СРСР. Що було зроблено? 1. Видима кожному частина - гребля, служить для створення перепаду рівня води 2. Машинний зал ДніпроГЕС-1. За ним знаходиться спеціальна камера для забезпечення постійного тиску води. 3. Машинний зал ДніпроГЕС-2. Тут встановлені турбіни, що виробляють електроенергію.
3. Історія будівництва Дніпрогесу мала бути однією з фундаментальних радянських історико-літературних праць, присвячених історії фабрик та заводів у 1920-х − 1930-х рр. А сам Дніпрогес мав символізувати перемоги радянської влади над буржуазним минулим та капіталістичним Заходом. Образ Дніпрогесу, як гіганта промисловості, що викликав захоплення і у СРСР, і в усьому світі загалом, підсилювався його зображенням у кіно та літературі. Збирання спогадів робітників стало одним зі способів виховання «нової людини», яка мала вірити і демонструвати свою віру у соціалістичне будівництво. Низку жанрових картин , присвячених будівельникам Дніпрогесу, створив учень Іллі Репіна, перший президент СРСР, видатний художник Ісаак Бродський. Коли він відвідав будівництво Дніпровської гідроелектростанції у 1930 році, художник був вражений масштабами гігантського будівництва, вражений нічними пейзажами цієї будови, роботою в котлованах при світлі прожекторів.
Дніпрогес був натхненням не тільки для Бродського. Будування Дніпрогесу також відбивається в творчості Олексія Шовкуненка. Він пробув тут три літа і написав понад 70 картини аквареллю. Саме завдяки ньому виникло і розвинулось в 20-30 х роках індустріальні краєвиди, одного з різновидів пейзажного жанру. EN : The qualification paper consists of 77 pages, contains 31 sources, 41 monographs and articles. Study object: history of Dnipro HPP Research subject: design, construction and reconstruction of the Dnieper HPP. Aim: The aim of the work is to study the history of Dniproges development (design, construction, reconstruction). The scientific novelty of the work is that for the first time a specific historical study was made, devoted to a comprehensive study of the history of the Dnieper hydroelectric power plant. In addition, this issue is considered little studied in the pages of national history and allows to identify local and historical features of the Dnieper village. The theoretical significance of this work is that the materials of the work can be used in research on local lore. Conclusions: The campaign to write the history of Dniproges was conducted in several stages. First, information on the history of this hydroelectric power plant was collected by a local commission. According to the project, the main sources for writing a historical essay on Dniproges were the memories of the workers collected during the evenings of memories, individual conversations with them, as well as their autobiographies. The memoirs of the Dniprobudists were seen not only as a way to teach the "new man" to properly perceive the past and present and believe in the future, but also to become an important source for writing the history of the hydroelectric power plant. Because the workers could tell a lot not only about the technical details of the construction of Dniproges, but also about the people who worked there and about whom there was little information in the official documents and the press of the time. The materials of the local commission show that the stories of the workers at the evenings of reminiscences were prepared in advance, not spontaneously. For this purpose, special messages or personal invitations were prepared to take part in the evening, in which the topic and issues for discussion were indicated. In the 1930s, workers' memoirs collected by a local commission were not published. Instead, the theme and style of Borys Weide’s memoirs, published in 2012, suggest that the IFZ writing campaign has influenced Dniprobudists ’memories of their experiences. The stamps and clichés in his text correspond to the style inherent in the Soviet ego testimony, and also demonstrate the author's self-censorship when writing memoirs. The construction of Dniproges was one of the largest projects in the USSR. What was done? 1. The part visible to everyone - the dam, serves to create a difference in water level 2. Engine room DniproHPP-1. Behind it is a special chamber to ensure constant water pressure. 3. Engine room DniproHPP-2. Electricity turbines are installed here. The history of the construction of Dniproges was to be one of the fundamental Soviet historical and literary works devoted to the history of factories and plants in the 1920s and 1930s. The image of Dniproges as a giant of industry, which aroused admiration both in the USSR and in the whole world, was enhanced by his image in cinema and literature. Collecting the memories of the workers became one of the ways to bring up a "new man" who had to believe and demonstrate his faith in socialist construction. The methods used by the local commission to collect memories show a desire to gather as much information as possible and to attract a significant number of workers. One of the most effective ways to construct memory on the Dnieper River can be called an evening of memories. Because their preparation was carried out very carefully, with pre-prepared questions for discussion and reports, selected by the participants. A series of genre paintings dedicated to the builders of Dniproges was created by a student of Ilya Repin, the first president of the USSR, the outstanding artist Isaac Brodsky. When he visited the construction of the Dnieper hydroelectric power plant in 1930, the artist was struck by the scale of the giant construction, amazed by the night landscapes of this structure, working in the pits in the spotlight. Dniproges was an inspiration not only for Brodsky. The construction of Dniproges is also reflected in the work of Oleksiy Shovkunenko. He stayed here for three summers and painted over 70 watercolor paintings. It is thanks to him that industrial landscapes, one of the varieties of the landscape genre, arose and developed in the 1920s and 1930s. |
Description: | Крісевич Д. В. Дніпровська гідроелектростанція в історичній пам’яті українського суспільства : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник С. М. Білівненко. Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 77 с. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5462 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри джерелознавчих студій та суспільних комунікацій |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Крісевич.docx | Магістерська робота | 150.03 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.