Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/637
Title: | Методологические проблемы изучения философии образования |
Other Titles: | Методологічні проблеми вивчення філософії освіти Methodological problems of the philosophy of education |
Authors: | Мельник, Ольга Євгеніївна Мельник, Ольга Евгеньевна Мelnyk, Olga |
Keywords: | философия образования ценность гносеология антропология культурология мировоззрение філософія освіти цінність гносеологія антропологія культурологія світогляд philosophy of education value epistemology anthropology cultural studies world view |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | ЗДІА |
Citation: | Мельник, О. Е. Методологические проблемы изучения философии образования / О. Е. Мельник // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2016. - Вып. 65 (2016). - C. 202 - 211 |
Abstract: | RU : Рассматриваются методологические проблемы философии образования. Автор
доказывает, что философия образования - это область междисциплинарных исследований
на стыке философии, педагогики и практического образования. Предмет философии
образования составляют: решения комплекса гносеологических, философско-
антропологических, культурологических, этических и иных проблем вообще, и
теоретический поиск в сфере стратегии развития образования, определения ее цели и
ценностной основы, принципов формирования содержания образования в частности. UA : Розглядаються методологічні проблеми вивчення філософії освіти. Автор доводить, що філософія освіти – це простір міждисциплінарних досліджень на стику філософії, педагогіки, практичної освіти. Предмет філософії освіти складають: рішення комплексу гносеологічних, філософсько-антропологічних, культурологічних, етичних та інших проблем в цілому, а також теоретичний пошук в сфері стратегії розвитку освіти, визначення її цілей і ціннісної основи, принципів формування змісту освіти зокрема. EN : The article is concerned with the methodological problems of philosophy of education. The author argues that the philosophy of education belongs to the field of interdisciplinary study at the intersection of philosophy, pedagogy and practical education. The subjects of philosophy of education are: solving a complex epistemological, philosophical and anthropological, cultural, ethical and other problems in general, and the search for a theoretical education development strategy, defining its purpose and value basis, the principles of formation of the content of education in particular. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/637 |
Appears in Collections: | Гуманітарний вісник |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gvzdia_65_202.pdf | 3.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.