Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9804
Title: Соціально-педагогічна профілактика конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю
Authors: Лаговськая, Анна Іванівна
Keywords: конфлікт
молодь
інвалідність
конфліктна поведінка
міжособистісний конфлікт
соціальна ізоляція
conflict
youth
disability
conflict behavior
interpersonal conflict
social isolation
Issue Date: 2022
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 61 с., 64 джерела. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування). Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю. Предмет – соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування). Методи дослідження: - загальні методи наукового пізнання: діалектичний, логічний, історичний; теоретичні: аналіз літературних джерел з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя дослідження, аналіз і синтез передового науково-практичного досвіду з даної проблеми; аналіз нормативних документів для визначення нормативно-правового підґрунтя дослідження; емпіричні: діагностичні методи, відповідні завданням дослідження спостереження, порівняння. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до процесу профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю. Практичне значення роботи полягає у розробці програми та практичних рекомендацій щодо профілактики конфліктної поведінки молоді з інвалідністю. Галузь використання: установи соціального захисту; заклади освіти.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (64 items), 4 addenda on 10 pages. The qualifying work volume is 78 pages long, 61 of them – main text. The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The research object: to theoretically substantiate the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of the territorial social service center). The research subject: the process of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among young people with disabilities. The research purpose: socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of a territorial social service center). The research tasks are: - reveal the essence of the concepts "social and pedagogical prevention of conflict behavior", youth with disabilities as a subject of conflict interaction; - determine the content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of interpersonal conflicts among young people with disabilities; - justify social and pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The part 1 "Theoretical foundations of the prevention of conflict behavior among youth with disabilities" examines the essence of the concept and the main approaches to the scientific understanding of the conflict phenomenon; considers youth with disabilities as a subject of interpersonal interaction; highlights the prevention of conflict behavior as a socio-pedagogical problem; determines the essence and content of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The part 2 "Activities of a social pedagogue regarding the prevention of conflict behavior among young people with disabilities" determines the criteria, indicators and levels of formation of skills of conflict-free interaction; justifies the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities and describes practical recommendations for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities.
Description: Лаговська А. І. Соціально-педагогічна профілактика конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 61 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9804
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Диплом_Лаговська.pdfМагістерська робота1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.