UA : Кваліфікаційна робота: 72 с., 3 таблиці, 4 рисунка, 60 джерел, 3 додатки.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати і експериментально перевірити соціально-педагогічні умови забезпечення підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі.
Об’єктом дослідження є процес підготовки дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження – соціально-педагогічні умови процесу підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі.
Наукове значення роботи: визначити можливості використання вітчизняного і закордонного досвіду, вирішення ряду наукових питань соціалізації дітей дошкільного віку з вадами зору.
Практична значущість дослідження полягає у розкритті системи роботи вчителя щодо реалізації підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (60 items), 3 addendums on 4 pages. The qualifying work volume is 81 pages long, 72 of them – body text. There are 3 tables and 4 illustrations.
The qualifying work gives disclosure of the teacher's work system to implement the training of older preschool children to school.
The research object: The process of preparing children.
The research subject: Socio-pedagogical conditions of the process of preparation of preschool children to study at school.
The research purpose: Theoretically justify and experimentally check the socio-pedagogical conditions for the preparation of preschool age children to study at school.
The research tasks are:
1) uncover the essence and structure of the readiness of older preschool children to school learning;
2) unleash the psychological features of older preschool children;
3) to highlight and justify the socio-pedagogical conditions for the preparation of preschool children prior to studying at school.