UA : Кваліфікаційна робота: 80 с., 6 таблиць, 2 рисунка, 65 джерел, 5 додатків.
Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дітей з розладами аутистичного спектру.
Предмет дослідження: ігротерапія як засіб соціально-педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дітей з розладами аутистичного спектру.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ігротерапію як засіб корекції емоційно-вольової сфери дітей з розладами аутистичного спектру.
Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел, систематизація, узагальнення, тестування, порівняння, експеримент.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до соціально-педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дітей з розладами аутистичного спектру за допомогою різноманітних корекційних технологій, зокрема ігротерапії.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми корекції емоційно-вольової сфери дітей з аутизмом засобами ігротерапії.
Галузь використання: інклюзивні класи в закладах загальної середньої освіти, центри соціальної реабілітації дітей з інвалідністю, спеціальні школи, школи-інтернати.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (65 items, 3 of foreign origin), 5 addendams on 17 pages. The qualifying work volume is 110 pages long, 80 of them – body text. There are 6 tables and 2 illustration.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of game therapy as a means of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autistic spectrum disorders (ASD).
The research object: the process of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autistic spectrum disorders.
The research subject: the game therapy as a means of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autistic spectrum disorders.
The research purpose: theoretical background and practical program approval of game therapy as a means of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autistic spectrum disorders.
The research tasks are:
1) to define autistic spectrum disorder as a social problem;
2) to analyze foreign and domestic experience of correction of the emotional-volitional sphere of children with autism;
3) to define the content and technology of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autistic spectrum disorders;
4) to formulate usage recommendations for program of socio-pedagogical correction of the emotional-volitional sphere of children with autism by means of game therapy.