UA : Мета дослідження: дослідження напрямків профілактики булінгу у
підлітковому середовищі засобами соціальної роботи в Україні.
Об’єкт дослідження: профілактика булінгу у підлітковому середовищі.
Предмет дослідження: профілактика булінгу у підлітковому середовищі
засобами соціальної роботи в Україні.
Методи дослідження: аналіз, синтез, наративний, oпитування та
втoринна oбрoбка дoкументів.
Гіпотеза: соціальні профілактичні заходи нададуть позитивний вплив на
зниження тенденції проявів булінгу у підлітковому середовищі.
Висновки: 1. За результатами прикладного дослідження, у Запорізькій
загальноосвітній школи № 63 спостерігалися прояви булінгу. Це
підтверджується результатами соціологічного дослідження за відповідями
педагогічного складу освітнього закладу та учнів підліткового віку . Розроблені
та впроваджені соціально-профілактичні заходи щодо запобігання булінгу
знизили тенденцію до його проявів.
2. Профілактика булінгу у підлітковому середовищі повинна
здійснюватися у партнерській взаємодії педагогічного складу освітнього
закладу, самих підлітків та їх батьків. Тому нами були надані методичні
рекомендації окремо для зазначених категорій громадян, які можуть впливати
на перебіг проявів булінгу у шкільному підлітковому середовищі. Розроблена
система роботи, яка включала соціальні профілактичні заходи та була
апробована з учнями підліткового віку, надала позитивний вплив на зниження
тенденції проявів булінгу у підлітковому середовищі та надала додаткові
знання учням та педагогічному складу закладу освіти щодо ознак і протидії
булінгу. Все це підтверджує гіпотезу нашого дослідження.
EN : Research purpose is a study of ways to prevent bullying in the adolescent
environment by means ofsocial work in Ukraine.
Research object is prevention ofbullying in the adolescent environment.
Research subject is prevention of bullying in the adolescent environment by
means ofsocial work in Ukraine.
Research methods are analysis, synthesis, narrative, survey and secondary
processing ofdocuments.
Research hypothesis is social preventive measures will have a positive effect
on reducing the tendency ofbullying in the adolescent environment.
Conclusions: 1. According to the results of the applied research, manifestations
of bullying were observed in Zaporizhzhya secondary school No. 63. This is
confirmed by the results of a sociological study based on the answers of the teaching
staff of the educational institution and students of teenage age. Developed and
implemented social preventive measures to prevent bullying have reduced the
tendency to its manifestations.
2. Prevention of bullying in the adolescent environment should be carried out
in partnership with the teaching staff of the educational institution, the adolescents
themselves and their parents. Therefore, we provided methodological
recommendations separately for the specified categories of citizens, which can
influence the course of bullying manifestations in the school adolescent environment.
The developed system of work, which included social preventive measures and was
tested with adolescent students, had a positive effect on reducing the tendency of
bullying manifestations in the adolescent environment and provided additional
knowledge to students and the teaching staff of the educational institution regarding
the signs and countermeasures of bullying. All this confirms the hypothesis of our
study.