UA : Робота викладена на 72 сторінках . Перелік посилань включає 52 джерела, 5 додатків.
Об’єкт дослідження – процес формування іншомовної комунікативної
компетенції учнів початкової школи.
Мета роботи – визначення особливостей компетентнісного підходу до
навчання англійської мови учнів третього класу.
Теоретико-методологічні засади: ключові положення теорії і практики
навчання іншомовного спілкування, які розглядались у роботах таких
вітчизняних і закордонних науковців, як: Бігич О. Б., Гальскова Н. Д.,
Леонтьєв О.О., Ніколаєва С. Ю., Скалкін В. Л., Скляренко Н. К.,
Тарнопольский О. Б., Панова Л. С., Ведемейер С., Сполдїнг С.,Хармер Дж.,
Торнбері С., Мітчел Х., Шарп В. та ін.
Отримані результати: ефективність формування іншомовної
комунікативної компетенції учнів початкової школи зростає в умовах
комунікативно-ситуативної спрямованості навчання за рахунок
стимулювання мовленнєво-розумової активності учнів під час виконання
комунікативно-орієнтованих завдань у процесі навчання усного і писемного
мовлення, аудіюванняі читання. З цією метою важливо організувати процес
навчання іноземних мов на початковому етапі максимально ефективно,
використовуючи багаторічний досвід вітчизняних і зарубіжних спеціалістів у
галузі викладання іноземних мов, створюючи реальні та уявні ситуації за
допомогою вербального опису, ілюстративного, предметного або дійового
унаочнення, і використовуючи сучасні інформаційно-комунікативні
технології у процесі становлення Нової української школи.
EN : The work is presented on 72 pages. The list of references includes 52 sources , 5 addition. The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as
The process of formation of foreign language communicative competence of
primary school students.
The object of the work can be defined as investigating the peculiarities of the
formation of foreign language communicative competence at the initial stageof
education and determining the distinguishing features of the competence approach
to teaching English to primary school students.
The main aim of the paper is realized in the theoretical substantiation of the
effectiveness of the communicative approach to teaching English in general and
teaching English to primary school students in particular.
It determined the accomplishment of such objectives as to analyze various
methodical approaches to teaching English to primary school students and create a
set of communicative game tasks for teaching English according to the situations
of real everyday communication.
The effectiveness of the communicative approach to teaching English is
analysed in the work. During the experimental training and using communicative
approach in teaching English to primary school studentsit was confirmed that the
achievement of a high level of competence in English of the primary school
students is possible in case of using game technologies to teaching all the kinds of
communicative activities, such as speaking, listening, reading and writing.
The scientific novelty of the presented research lies in the creation of a set of
communicative game tasks for teaching English to primary school students in order
to develop their ability to communicate in real-life situations.