UA : Робота викладена на 57 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 68 джерел.
Об’єкт дослідження: риси «жіночого письма» в творах Е. Манро.
Мета роботи: визначити художні ознаки «жіночого письма» в малій
прозі Еліс Манро (на матеріалі збірки «Утікачка»).
Теоретико-методологічні засади: дослідженням питань жіночої
літератури займалися західноєвропейські вчені (С. Гілберт та С. Губар,
Е. Сіксу, М. Рюткенен, Е. Шовалтер), серед українських (В. Агеєва,
Т. Гундорова, Г. Улюра, С. Філоненко), питання ґендеру вивчали (О. Вороніна,
О. Забужко, О. Кісь, М. Крупка, С. Оксамитна, Х. Стельмах, Л. Таран,
Л. Ірігаре), феміністичні стратегії розглядали (Е. Вокер, М. Етвуд,
Н. Зборовська, С. Павличко, Д. Сміт, М. Якобус, Т. Мой).
Отримані результати:
Проаналізувавши теоретичні джерела можна сказати, що у текстах,
написаних авторами-жінками, проявляються ознаки як жіночої, так і чоловічої
мови, що є доказом відсутності жорсткої закономірності ґендерного впливу.
Не дивлячись на це, об'єктивний вплив гендерного фактору на стильові ознаки
«жіночого» тексту, у збірці новел Е. Манро «Утікачка», є досить помітним, та
виражається через характерний високий рівень емоційності викладу
(«Пристрасть» ‒ “Passion”), використання великої кількості предметних
деталей («Утікачка» ‒ “Runaway”, «Мовчання» ‒ “Silence”), наявне діалогічне
та монологічне мовлення («Випадок» ‒ “Chance”, «Гріхи» ‒ “Trespasses”),
повторювання та висловлювання своїх думок вголос («Випадок» ‒ “Chance”),
використання пояснювальних коротких наративів («Незабарм» ‒ “Soon”,
«Уловки» ‒ “Tricks”, «Здібності» ‒ “Powers”).
EN : The work is presented on 57 pages of printed text. The list of references includes 68 sources. The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as
the “women`s writing”.
The object of the work can be defined as the features of “women`s writing” in
the works of E. Munro.
The main aim of the paper consists in the identification of the artistic features
of “women's writing” in the short prose of Alice Munro (on the material of the
collection stories “Runaway”). It determined the accomplishment of such objectives
as: to define the concepts of “women`s prose”, “women`s writing”, “women`s
literature”; to study “women`s writing” as an artistic and aesthetic phenomenon; to
establish markers of female identity and ways of their fixation in E. Munro`s short
prose; to characterize the meaning of the subject detail in the works of the writer; to
identify specific means of artistic expression, characteristic of the female style of
E. Munro; to establish the features of the organization of the story in the short stories
of the collection “Runaway”.
After analysis of the theoretical sources we can say that in the texts written by
women authors, there are signs of both female and male language, which is proof of
the lack of a strict pattern of gender influence. Nevertheless, the objective influence
of the gender factor on the stylistic features of the “female” text in E. Munro`s
collection of short stories “Runaway” is quite noticeable, and is expressed through
the characteristic high level of emotional presentation (“Passion”), the use of a large
number of subject details (“Runaway”, “Silence”), available dialogic and
monologue speech (“Trespasses”), repetition and expression their thoughts aloud
(“Chance”), the use of explanatory short narratives (“Soon”, “Tricks”, “Powers”).