UA : Робота викладена на 72 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 79 джерел, 9 додатків.
Об’єкт дослідження: процес формування інформаційнокомунікаційної компетенції майбутніх вчителів англійської мови.
Мета роботи: теоретичне обґрунтування, практичне розроблення та
експериментальна перевірка методики формування інформаційнокомунікаційної компетенції студентів філологічних спеціальностей.
Теоретико-методологічні засади: ключові положення особливостей
формування ІКТ-компетентності майбутніх вчителів іноземної мови,
розроблені в методиці викладання іноземних мов (Н. Осипова, С. Паламар, Є.
Полат, О. Пометун, С. Сапожніков, П. Сердюков, С. Сисоєва та ін.) та
інформатиці (В. Бикова, Р. Гуревич, А. Гуржій, Н. Морзе та ін.).
Отримані результати: формування інформаційно-комунікаційної
компетенції студентів відбувається в процесі активного застосування
змішаного навчання, яке синтезовано такими складовими: дистанційне
навчання теоретичного матеріалу (перший етап організаційної моделі),
освоєння практичних аспектів у формі аудиторних занять (другий етап
організаційної моделі), виконання випускової роботи. Було використано
елементи електронного навчання (e-learning), мобільного навчання (mlearning), всепроникного навчання (u-learning), перевернутого навчання
(flipped learning) та інші. Поєднання традиційного та дистанційного навчання,
яке спирається на методологічні пiдхoди та дидактичні принципи,
максимально будує гнучкий персоналізований процес навчання з
урахуванням індивідуальних особливостей студентів.
EN : The work is presented on 72 pages of printed text. The list of references includes 79 sources, 9 additions.This thesis is an extensive, interdisciplinary study of ways and means applied
IT-skills and abilities in teaching process.
During the analysis of professional sources in the study the essence of the
concepts “competence” and “information and communication competence” is
specified; their structure, features, specific functions of competence are analyzed;
on this basis, the general and specific skills inherent in it are specified. The essence
of one of the main components of training a qualified foreign language teacher is
revealed. Information and communication competence of a foreign language
teacher is a system of knowledge, skills and personal qualities of future teachers.
The main ways of information and communication competence formation of
language students (future foreign language teachers) are established, they are
active formation of IT-competence within the framework of distance learning,
blended learning, e-learning, mobile learning, modern teaching IT-tools, learning
with interactive methods, technology learning training, etc. We managed to prove
that the formation of IT-competence of students occurs in the process of active use
of blended learning, which is synthesized by the following components: distance
learning of theoretical material (first stage of organizational model), development
of practical aspects in the form of classroom (second stage of organizational
model). Elements of e-learning, mobile learning (m-learning), u-learning, flipped
learning and others were used for this teaching way. With blended learning,
students' educational opportunities expand; there is an interaction between teachers
and students. The result of this type of training is the formation of the personality
of the future specialist with the necessary set of key competencies capable of
solving current professional problems.
The main results of the research have found their practical application in the
process of teaching students of linguistic higher educational establishments.