UA : Розглядаються невідкладні організаційні заходи, які керівники середньо освітніх навчальних закладів мають покласти в основу механізму реалізації концепції «Нова українська школа».
Звернуто увагу на першочергове вирішення низки проблем менеджменту освіти, а саме на: 1) структурно-організаційні, 2) структурно-функціональні (технологічні), 3) кадрові, 4) підтримки самодіяльності учнівського контингенту. Подано порівняльний аналіз між освітою як соціальним інститутом і
соціальною системою; «розведено» поняття «евалюація» і «управління знаннями» як алгоритмами
прямого і опосередкованого управління освітою.
RU : Рассматриваются неотложные организационные мероприятия, какие руководители среднеобразовательных учебных заведений должны положить в основу механизма реализации концепции "Новая украинская
школа". Обращено внимание на первоочередное решение ряда проблем менеджмента образования, а именно
на: 1) структурно-организационные, 2) структурно-функциональные (технологические), 3) кадровые, 4) поддержки самодеятельности ученического контингента. Представлены результаты сравнительного анализа между образованием как социальным институтом и социальной системой; "разведены" понятия «евалюации» и
«управление знаниями» как алгоритмами прямого и опосредствованного управления образованием.
EN : In this article are considered urgent organizational arrangements, which heads of secondary educational
institutions should put in the basis of the mechanism for implementing the concept of the "New Ukrainian School".
Conditions of formation and conditions for satisfying the acute social need in the transition of the country to a
qualitatively new teaching and educational process at school are covered. Attention is paid to the priority solution of a
number of problems of educational management, namely: 1) structural and organizational, 2) structural-functional
(technological), 3) personnel, 4) support for the student's self-activity. The results of a comparative analysis between
education as a social institution and a social system are presented, the concepts of "evaluation" and "knowledge
management" are "raised" as algorithms for direct and indirect management of education.