EN : The work is presented on 57 pages of printed text. The list of references includes 53 sources. The thesis presents the comprehensive study of the poetic features of the novel “BFG”
by the famous modern British writer Roald Dahl whose books are very popular among young
readers all over the world. The text of this novel is considered in the genre paradigm of
centuries-old fairy-tale tradition. The study determines the interaction of the poetical elements
of folk tales and literary tales written by some well-known English writers as well as to the
author's innovation of R. Dahl.
The work provides some insights into the problem of tale poetics in order to identify the
features of folklore and literary tales. Special attention is paid to elucidating the formation of
R. Dahl's creative personality and creating a holistic historical and literary vision of the
creative work of this author against the background of the tradition of English literary tales.
The target of this paper is to highlight the main features of the poetics of folk tales and
to clarify the specifics of the transformation of the genre canon in the fairy tale by R. Dahl
"BFG". A thorough analysis of the peculiarities of aesthetic tastes and intellectual demands of
modern children has been conducted and it helps to discover the secrets of the immense
popularity of “BFG” among the young readership.
The study determines the special narrative strategies of Dahl which allow him to bring
the text as close as possible to children's perception. The writer is proved to use the
cinematographic principle of the plot sequence representation, numerous puns, black humor
jokes, irony and specific author's neologisms, which form the original stylistic palette of the
work.
The practical significance of the thesis is that its results and conclusions can be used in
the preparation of lectures on the theory of literature, history of foreign literature of the
twentieth century, in the development of special courses on the history of English literature,
and can be interesting for school teachers of foreign literature.
UA : Робота викладена на 57 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 53 джерела
Об’єкт дослідження: казкова поетика в аспекті діахронії, від народно-поетичних зразків до сучасних літературних казок, зокрема, поетологічні особливості літературної казки-повісті відомого сучасного англійського письменника Р. Дала «ВДВ», які розглядаються під жанрологічним кутом зору.
Мета роботи: виокремивши основні риси поетики фольклорної казки, з’ясувати специфіку трансформації жанрового канону в казковій повісті Р. Дала «ВДВ».
Теоретико-методологічні засади: фундаментальні праці вітчизняних і зарубіжних вчених (Буслаєв і О. Афанасьєв, О. Веселовський, В. Пропп, С. Еплярд, С. Бремон, Л. І. Скуратовська, Ю. М. Романенко, І. В. Цикушева та ін.), сфокусовані на теоретичних та історико-літературних аспектах вивчення казки як жанру, а також наукові розвідки, присвячені творчості Р. Дала.
Отримані результати: виявлено поетикальні особливості фольклорної та літературної казки; здійснено аналіз дефініцій та способів класифікації фольклорної та літературної казки; сформовано цілісне уявлення про специфіку формування творчої особистості Р. Дала та створено цілісну історико-літературну візію творчого доробку цього англійського автора на тлі традиції англійської літературної казки ; проаналізувано поетику повісті «ВДВ», виявлено її спільність з літературними традиціями та відмінності від них; а також окреслено кореляцію елементів казкової поетики «ВДВ» із запитами сучасного дитячого читацького загалу.