UA : В статті актуалізовано новітні педагогічні розробки специфіки викладання
гуманітарних дисциплін в технічних вузах. Вказано на філософсько-антропологічні
пріоритети та рефлексії у формуванні наукового світогляду майбутніх спеціалістів
нафтогазової галузі. Обгрунтовано, що модернізація та реформування освіти у галузі
гуманітарних наук, а зокрема тих, що викладаються при підготовці фахівців інженерно-
технічних спеціальностей вимагають постійного удосконалення, естетизації. В полеміці з
відчуженням, оречевленням та фетишизацією формуються інноваційні філософські
проекти, їх досягнення залучаються до педагогічного процесу
RU :В статье актуализированы новейшие педагогические разработки специфики
преподавания гуманитарных дисциплин в технических вузах. Указано на философско-
антропологические приоритеты и рефлексии в формировании научного мировоззрения
будущих специалистов нефтегазовой отрасли. Обосновано, что модернизация и
реформирование образования в области гуманитарных наук, а в частности тех, которые
преподаются при подготовке специалистов инженерно-технических специальностей
требуют постоянного совершенствования, эстетизации. В полемике с отчуждением,
овеществлением и фетишизацией формируются инновационные философские проэкты, их
достижения привлекаются к педагогическому процессу.
EN : The article presents recent educational developments of particularities of teaching the
humanities in technical universities. The philosophical and anthropological priorities and
innovations in shaping the scientific outlook of future oil and gas industry professionals are
revealed. It has been proved that modernization and reform of education in the humanities,
particularly those that are taught while training students majoring in engineering require constant
improvements and aestheticization.
In general complex of the human sciences aesthetics has proved to be the "culture of
values", and aesthetic dimensions reach the deepest essence of a human as generic being, pointing
to his/her uniqueness and value. Art is often associated with the consciousness of mankind. The
existence of different viewpoints, opinions, positions that can not be united in a single conglomerate
are appropriately reflected in the combination of different ideas, trends and directions that show the
complexity, contradictions, chaos and antinomic character of modern era. In this context, by
updating the aesthetic ideas of philosophy the establishment of new methodological principles takes
place. Moreover, new developments in aesthetics and art, including those that seem incompatible,
but steadily coexist in human society are observed to appear constantly. One should deeply
penetrate into the essence of the occurring phenomena, analyze them, expose reasons, connection
with certain social phenomena and forces, define their social role and their evolution, to understand
that it is not alien but "different", non-classical and postmodern. If modern culture did not
experience "aesthetic boom", it would be possible to accept the often warning as for distribution of
the "aesthetic crisis", which is going to be replaced by the "cultural turn", "linguistic turn" or era of
"Informatics and Cybernetics". But aesthetics reveals its "daily presence" and becomes an
autonomous branch of values, authoritative examination of society. In controversy with alienation
and fetishization, innovative philosophical projects are formed, their achievements are involved in
the educational process.