EN : The paper forms the theoretical basis of sales activities of the enterprise for a
better understanding of the object of study. The theoretical part includes the
essence of sales activities, the organization of sales activities and analysis of
sources of information to understand and different approaches to the forecast of
sales activities of the enterprise. Tasks for determining product groups are
analyzed. The basic estimations of efficiency of sales activity of the enterprise are
covered. The stages of the process of movement of goods and the main functions
of sales are considered.
Methods and models of sales activity are investigated. Methods of
estimating sales activity are formed and the process of modeling sales activity is
considered. The classification of modeling types for forecasting is analyzed. The
application of neural networks in forecasting sales activities has been studied.
Modeling of indicators of sales activity of the enterprise is made. On the
basis of the tool "Statistica" the indicators of sales activity of the enterprise are
analyzed and seasonality is revealed for more effective forecasting. On the basis of
the analyzed data the forecast on the basis of neural networks is formed. MatLab
toolkit was used to build a neuro-fuzzy sales management system of the enterprise
to adjust work processes and increase the efficiency of sales activities of the
enterprise.
UA : У роботі сформовано теоритичну основу збутової діяльності підприємства для кращого розуміння об’єкту дослідження. В теоритичну частину входить сутність збутової діяльності, організація збутової діяльності та аналіз джерел інформацї для розуміння і різного підходу до прогнозу збутової діяльності підприємства. Проаналізовано завдання для визначення товарних груп збуту. Висвітлено основни оцінки ефективності збутової діяльності підприємства. Розглянуто етапи процесу руху товару та основні функції збуту. Досліджено методи та моделі збутової діяльності. Сформовано методи оцінки збутової діяльності та розглянуто процес моделювання збутової діяльності. Проаналізовано класифікація видів моделювання для побудови прогнозів. Досліджено застосування нейронних мереж в прогнозуванні збутової діяльності. Зроблено моделювання показників збутової діяльності підприємства. На базі інструменту “Statistica” проаналізовано показникі збутової діяльності підприємства та виявлено сезонність для більш єфективного прогнозування. На базі проаналізованих данних побудовано прогноз на основі нейронних мереж. Застосовано інстрементарій “MatLab” для побудови нейро- нечіткої системи управління збутовою діяльність підприємства для корегування робочіх процесів і збільшення ефективності збутової діяльності підприємства.