UA : Робота викладена на 70 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 40 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати метод казкотерапії як засіб розвитку мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку. Об’єкт дослідження: процес розвитку мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження: методи і форми використання казки як засобу розвитку мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку. У роботі проаналізовано вплив казки на розвиток мовленнєвої творчої діяльності старших дошкільниківу закладі дошкільної освіти; охарактеризовано сутність розвитку мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку; визначено шляхи, методи розвитку мовленнєвої творчості у дітей старшого дошкільного віку за допомогою казкотерапії; охарактеризовано методи та форми використання казки у закладі дошкільної освіти.
EN : The work is presented on 70 pages of printed text. The list of links includes 40 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate the method of fairy tale therapy as a means of developing speech creativity of older preschool children. Object of research: the process of development of speech creativity of older preschool children. Subject of research: methods and forms of using a fairy tale as a means of developing speech creativity of older preschool children. The paper analyzes the influence of fairy tales on the development of speech creativity of senior preschoolers in preschool education; the essence of the development of speech creativity of older preschool children is characterized; identified ways, methods of development of speech creativity in older preschool children with the help of fairy tale therapy; methods and forms of using a fairy tale in a preschool institution are described.