UA : Робота викладена на 85 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 78 джерел. Мета дослідження: розробити, обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність програми розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи. Об’єкт дослідження: процес розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи. Предмет дослідження: зміст, форми та методи розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи.
У роботі проаналізовано теоретико-методологічні підходи до розуміння поняття емоційного інтелекту; охарактеризовано молодший шкільний вік як сенситивний період для розвитку емоційного інтелекту; розглянуто засоби та методи розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи; розроблено та експериментально перевірено програму розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи.
EN : The work is presented on 85 pages of printed text. The list of links includes 78 sources. The purpose of the study: to develop, justify and experimentally test the effectiveness of the program for the development of emotional intelligence of primary school students. Object of research: the process of developing the emotional intelligence of primary school students. Subject of research: content, forms and methods of development of emotional intelligence of primary school students.The paper analyzes the theoretical and methodological approaches to understanding the concept of emotional intelligence; characterized the primary school age as a sensitive period for the development of emotional intelligence; means and methods of developing emotional intelligence of primary school students are considered; a program for the development of emotional intelligence of primary school students was developed and experimentally tested.