UA : Робота викладена на 89 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 93 джерела. Мета дослідження – теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності психолого-педагогічних умов організації інклюзивного середовища в сучасному закладі дошкільної освіти. Об’єкт дослідження – інклюзивне середовище в сучасному закладі дошкільної освіти. Предмет дослідження – психолого-педагогічне забезпечення інклюзивного середовища в сучасному закладі дошкільної освіти. У роботі висвітлено теоретичні засади організації інклюзивного середовища в сучасному закладі дошкільної освіти; окреслено наукові витоки ключових понять дослідження; охарактеризовано сучасний стан та особливості інклюзивної освіти дітей дошкільного віку з особливими потребами в Україні; розкрито специфіку організації інклюзивного середовища в сучасному закладі дошкільної освіти; висвітлено психолого-педагогічне забезпечення інклюзивного середовища в сучасному закладі дошкільної освіти; окреслено розвиток методичної компетентності вихователів інклюзивних груп закладів дошкільної освіти; розкрито особливості взаємодії сім’ї та закладу дошкільної освіти у вихованні дітей з особливими потребами; експериментально перевірено ефективність педагогічних умов розвитку креативності молодших школярів.
EN : The work is presented on 89 pages of printed text. The list of links includes 93 sources. The purpose of the study is a theoretical justification and experimental verification of the effectiveness of psychological and pedagogical conditions for the organization of an inclusive environment in a modern preschool institution. The object of research is an inclusive environment in a modern preschool institution. The subject of research - psychological and pedagogical support of an inclusive environment in a modern preschool institution. The paper highlights the theoretical foundations of the organization of an inclusive environment in a modern preschool institution; the scientific origins of key research concepts are outlined; the current state and features of inclusive education of preschool children with special needs in Ukraine are characterized; the specifics of the organization of an inclusive environment in a modern preschool institution are revealed; psychological and pedagogical support of an inclusive environment in a modern preschool institution is covered; the development of methodological competence of educators of inclusive groups of preschool education institutions is outlined; the peculiarities of interaction between the family and the preschool institution in the upbringing of children with special needs are revealed; the effectiveness of pedagogical conditions for the development of creativity of junior schoolchildren was experimentally tested.