UA : Кваліфікаційна робота: 120 с., 78 джерел, 3 додатки.
Об’єкт дослідження: процес формування соціально-трудової компетентності підлітків.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування соціально-трудової компетентності підлітків.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність програми формування соціально-трудової компетентності дітей підліткового віку.
Для досягнення даної мети, нами були поставлені такі завдання:
1) розглянути сутність та зміст соціально-трудової компетентності;
2) проаналізувати особливості вітчизняного та зарубіжного досвіду формування соціально-трудової компетентності підлітків;
3) визначити вікові особливості функціонування підлітків;
4) розкрити сутність процесу формування соціально-трудової компетентності у дітей підліткового віку у школі;
5) розробити та експериментально перевірити програму формування соціально-трудової компетентності для дітей підліткового віку.
Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел, систематизація, узагальнення, спостереження, інтерв’ювання, опитування. Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні та систематизації сутності та змісту формування соціально-трудової компетентності дітей підліткового віку. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми формування соціально-трудової компетентності підлітків.
Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, навчально-виховні та лікувально-виховні заклади, служба у справах дітей.
EN : The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of the essence and content of the forming of social and labor competence of adolescents. It develops a socio-pedagogical program for the forming of social and labor competence of adolescents.
The research object: the process of forming of social and labor competence of adolescents.
The research subject: the content, forms and methods of forming of social and labor competence of adolescents.
The research purpose: to theoretically substantiate and experimentally test the program of forming of social and labor competence of adolescents.
The research tasks are:
1) to define the essence and content of social and labor competence;
2) to analyze the features of Ukrainian and foreign experience in the forming of social and labor competence of adolescents;
3) to define the age characteristics of adolescents;
4) to reveal the essence of the process of forming of social and labor competence in adolescents at school;
5) to develop and experimentally test the socio-pedagogical program of forming of social and labor competence for adolescents.
The research methods: theoretical analysis of sources, systematization, generalization, observation, interviewing, questioning, comparison, testing, social and pedagogical experiment.
The part 1 «Theoretical foundations of social and labor competence» is to substantiate and determine the essence and content of social and labor competence; the features of Ukrainian and foreign experience in the forming of social and labor competence of adolescents and to define the age characteristics of adolescents.
The part 2 «Content, forms and methods of forming of social and labor competence in adolescents» is to develop a socio-pedagogical program of forming of social and labor competence for adolescents.
The field of practical use: general secondary education institutions, educational and medical-educational institutions, children's service.