UA : Магістерська робота «PR-комунікації у сфері охоронної діяльності» –
основний текст – 60 сторінок. Для виконання дипломної роботи опрацьовано
71 джерело.
Об’єктом є PR-комунікація як складова комунікаційної політики
приватних підприємств у сфері охоронної діяльності.
Предметом є PR-комунікація приватних підприємств сфери фізичної
охорони «Камрат» і «Добра справа КР» у місті Кривий Ріг.
Мета дослідження: вивчити роль та особливості організації PRкомунікації в сфері охоронної діяльності.
Методи дослідження: для здійснення поставлених завдань у процесі
написання магістерської роботи були використані загальнонаукові методи
дослідження, такі як комунікаційний, абстрактно-логічний, індуктивний і
дедуктивний методи, а також методи порівняльних характеристик, аналізу та
синтезу.
Методологічну і теоретичну основу дослідження складають наукові
праці вітчизняних та зарубіжних вчених – журналістів, фахівців зі зв’язків з
громадськістю, маркетологів і дослідників соціальних комунікацій
В.Березенко, О. Дерев’янко, В. Іванова, С. Квіта, І. Король, В. Королька,
А.Корчинського, Ф. Котлера, О. Курбана, В. Малімона, М. Портера,
Г.Почепцова, В. Різуна, Л. Сагера, К. Смірнової та інших.
Наукова новизна – наукове дослідження «PR-комунікації у сфері
охоронної діяльності» виявило, що PR-комунікації є невід’ємним
компонентом комунікаційної політики приватних охоронних підприємств.
Встановлені принципи вибору комунікаційних каналів у залежності від
цільових аудиторій, а також проаналізовані закономірності між методами PRкомунікації та потребами приватних підприємств охоронної галузі.
Сфера застосування: окремі результати дослідження мають практичне
значення через їхню застосовність у практиці. У роботі вивчені можливості
різних поширених у зв’язках з громадськістю засобів і каналів комунікації, а
також можливість їх використання в сфері охоронного бізнесу. Окрім того,
результати дослідження знаходять ефективне застосовування не лише у
практиці конкретних приватних підприємств із забезпечення фізичної охорони
«Камрат» і «Добра справа КР».
EN : Klinkova T.O. «PR-communication in the field of security activities»
Zaporozhye, 2023. 60 pp.
The purpose of the study: to study the role and peculiarities of the organization
of PR-communication in the field of security activities.
The object is PR-communication as a component of the communication policy
of private enterprises in the field of security activities. The subject is PRcommunication of private enterprises in the field of physical security «Kamrat» and
«Dobra sprava KR» in Kryvyi Rih.
Research methods: general scientific research methods, such as
communication, abstract-logical, inductive and deductive methods, as well as
methods of comparative characteristics, analysis and synthesis, were used in the
process of writing the master's thesis.
The study of PR-communication in the field of security business is a relevant
topic, as it allows to analyze various segments of the communication practice of
security companies and to determine effective methods of organizing PRcommunication.
PR (or public relations) is an important component of the communication
policy of any successful business. Public relations play an especially important role
in those areas of the economy that are currently not legally regulated. Such
organizations are enterprises in the field of physical protection. Due to the actual
lack of perfect legislation in this area, PR is a business tool, and its language is the
language of business. Corporate events for employees, their involvement in social
projects are positive, unite and inspire confidence that in the event of an unforeseen
situation, the management will take their side. External PR in the security sector
allows not only to please customers, but also provides this business with
transparency and reliability, helps to illustrate the quality of personnel resources and
services, including through the social responsibility of business. Perhaps the most
important role is the role of public relations in the movement of bodyguards for the
defense of the right to work legally – inclusion of the profession in the Classifier of
Professions DK 003:2010 of the national classifier of Ukraine.
Scientific novelty - the research «PR-communication in the field of security
activities» revealed that PR-communications are an integral part of the
communication policy of private security enterprises. The principles of choosing
communication channels depending on the target audiences were established, and
the regularities between the methods of PR-communication and the needs of private
enterprises in the security industry were analyzed.
The results of research «PR-communication in the field of security activities»
are of practical importance due to their applicability in practice. The work examines
the possibilities of various means and communication channels common in public
relations, as well as the possibility of their use in the field of security business. In
addition, the results of the research find effective application not only in the practice
of specific private enterprises providing physical security «Kamrat» and «Dobra
sprava KR».