UA : Кваліфікаційна робота: 78 с., 65 джерел.
Об’єкт дослідження – соціалізація підлітків.
Предмет дослідження – процес соціалізації підлітків у закладах позашкільної освіти.
Мета дослідження – актуалізація значущості виховного потенціалу закладів позашкільної освіти у соціалізації підлітків; наукове обґрунтування, осмислення реальних і потенційних можливостей закладів позашкільної освіти як середовища соціалізації підлітків.
Методи дослідження:
- теоретичні: аналіз філософської, психолого-педагогічної, соціально-педагогічної вітчизняної та зарубіжної літератури з проблеми дослідження;
- емпіричні: анкетування, тестування бесіди, інтерв’ю та якісний аналіз їх результатів.
Теоретичне значення дослідження полягає в тому, що обґрунтовано (певною мірою) суттєвий виховний потенціал закладів позашкільної освіти.
Матеріали дослідження можуть бути використані в ході розроблення спеціальних курсів з питань виховання особистості, зокрема, у позашкільних навчальних закладах, для педагогічних вузів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, методичних об’єднань у позашкільних, загальноосвітніх навчальних закладах.
EN : Qualification work: 78 pp., 65 sources.
The object of the study is the socialization of adolescents.
The subject of the study is the process of socialization of adolescents in out-of-school educational establishments.
The purpose of the study is to update the importance of the educational potential of out-of-school educational institutions in the socialization of adolescents; scientific substantiation, comprehension of real and potential possibilities of out-of-school educational institutions as a medium for socialization of adolescents.
Research methods:
- theoretical: analysis of philosophical, psychological-pedagogical, socio-pedagogical domestic and foreign literature on the problem of research;
- empirical: interviewing, interview testing, interviews, and qualitative analysis of their results.
The theoretical significance of the study is that it substantiates (to some extent) the significant educational potential of out-of-school institutions.
The materials of the research can be used in the development of special courses on personal education, in particular, in out-of-school educational establishments, for pedagogical universities, institutes of postgraduate pedagogical education, methodical associations in out-of-school and general educational institutions.