UA : Кваліфікаційна робота: 80 с., 8 таблиць, 61 джерело, 6 додатків.
Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічного супроводу батьків,
Що мають дитину з розладами аутистичного спектра.
Предмет дослідження: соціально-педагогічні умови супроводу батьків
дітей старшого дошкільного віку з розладами аутистичного спектра.
Мета дослідження: теоретичного обґрунтувати та експериментально
перевірити соціально-педагогічні умови супроводу сімей, що мають дитину з
розладами аутистичного спектра.
Методи дослідження: аналіз та узагальнення наукових джерел;
спостереження, анкетування, інтерв’ювання, бесіда.
Теоретичне значення: визначення соціально-педагогічних умов супроводу
батьків дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра.
Практичне значення: розробка методичних рекомендацій соціальним
педагогам щодо роботи з сім’ями, що виховують дитини дошкільного віку з
розладами аутистичного спектра.
Галузь використання: заклади освіти.
EN : The qualification work consists of introduction, 2 parts, conclusions, list of
literature sources (61 items, 2 of them in foreign language), 6 addenda on 17 pages.
The qualifying work volume is 112 pages long, 80 of them - main text. There are 8
tables.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental
research of the problem of the socio-pedagogical support for parents of children with
autism spectrum disorders (ASD). It defines the methods and techniques for tfie
effective social and pedagogical support for parents of children with ASD.
The research object: a family with a child with ASD.
The research subject: socio-pedagogical conditions of support for parents of
children with ASD.
The research purpose: theoretical background and experimental verification of
the socio-pedagogical conditions of support for families with a child with ASD.
The research tasks are:
1) to analyze the literature on autism spectrum disorders as a socio-
pedagogical problem;
2) to study the psychological features of children with autism spectrum
disorders;
3) to define the role of family education in forming socially favourable
behaviour in children with ASD.
4) to identify specificities of relationships in families with a child with
ASD;
5) to substantiate the socio-pedagogical conditions of support for parents of
children with ASD in a general secondary education institution.