UA : Кваліфікаційна робота: 79 с., 2 таблиці, 70 джерел, 1 додаток.
Мета дослідження – вивчити особливості взаємодії соціального педагога з вихователями дошкільних закладів з підготовки до умов навчання дітей з ООП.
Об’єкт дослідження – діяльність соціального педагога з дітьми з ООП в умовах дошкільного закладу.
Предмет дослідження – процес формування готовності дітей з ООП до навчання у школі.
Методи дослідження: теоретичні: теоретичний аналіз наукової літератури з проблеми підготовки до навчання дітей з ООП; емпіричні: спостереження, вивчення документації, тестування, педагогічний експеримент; математичні методи первинної обробки даних.
Наукова новизна роботи полягає у тому, що нами було розроблено й апробовано програму підготовки до навчання дітей з ООП на основі взаємодії соціального педагога з вихователями в умовах дошкільного закладу.
Практичне значення роботи в тому, що нами проведено комплексне вивчення організації соціально-педагогічної роботи з підготовки до навчання дітей з ООП. Матеріали роботи можуть бути використані шкільними психологами, соціальними педагогами, вихователями дошкільних закладів, фахівцями реабілітаційних центрів.
EN : Qualification work: 79 pages, 2 tables, 70 sources, 1 appendix.
The purpose of the study is to study the peculiarities of the interaction of a social pedagogue with educators of preschool institutions in preparation for the learning conditions of children with SEN.
The object of research is the activity of a social pedagogue with children with PD in the conditions of a preschool institution.
The subject of the research is the process of forming the readiness of children with SEN to study at school.
Research methods: theoretical: theoretical analysis of the scientific literature on the problem of preparation for education of children with PDO; empirical: observation, study of documentation, testing, pedagogical experiment; mathematical methods of primary data processing.
The scientific novelty of the work is that we have developed and tested a program of preparation for the education of children with PD based on the interaction of a social educator with educators in a preschool institution.
The practical significance of the work is that we conducted a comprehensive study of the organization of socio-pedagogical work in preparation for the education of children with SEN. Materials of work can be used by school psychologists, social pedagogues, educators of preschool institutions, experts of rehabilitation centers.