EN : The work is presented on 60 pages of printed text. The list of references includes 53 sources. The presented article is devoted to listening. The topic of the work allows
you to determine the teaching methodology for future teachers using authentic
materials. The main goal of the study is:
1) consider the theoretical foundations of teaching listening as a component
of the communicative competence of future English teachers;
2) study the methodology for the formation of English-speaking competence
in listening to future English teachers;
3) to develop a system of exercises for the formation of auditory
completeness and to investigate the effectiveness of the experimental methodology
for the formation of listening competence.
When choosing authentic materials for teaching listening, we took into
account the following criteria: clarity of pronunciation, subject of audio text, its
correspondence to the level of listeners. Authentic materials from the Internet
resource "TED Talks" were chosen as educational material. The success of
listening depends on the level of formation of the students' lexical, grammatical
and phonetic skills. The formation of competence in listening occurs in stages in
the exercises and involves the acquisition of speech skills by students, the
formation of auditory skills and the development of auditory skills. The main task
of developing competence in listening is to teach students to understand messages,
which are both familiar and unfamiliar language material, as well as the ability to
holistically understand it have their own structure.
UA : Робота викладена на 60 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 53 джерела. Об’єкт дослідження: процес вивчення аудіювання з англійської мови, з застосуванням автентичних матеріалів.
Мета роботи: розглянути теоретичні засади навчання аудіювання, як складової комунікативної компетентності майбутніх вчителів англійської мови.
Отримані результати: в результаті проведеного дослідження теоретично обґрунтовано, практично розроблено та практично опробовано метод навчання слухання студентів 2 курсу мовних спеціальностей із використанням автентичних матеріалів TED Talks. Формування компетентності в аудіюванні відбувається поетапно у вправах і передбачає набуття учнями мовних навиків, формування слухових умінь та розвиток слухових умінь. Основне завдання формування компетентності в аудіюванні – навчити учнів розуміти повідомлення, які є як знайомий, так і незнайомий мовний матеріал, а також здатність цілісно його розуміти мають свою власну структуру. Перевірка ефективності розробленої методики навчання аудіюванню з використанням автентичних матеріалів проводилася під час пробного навчання. Отримані результати свідчать про ефективність розробленої методології, що свідчить про доцільність подальших теоретичних та практичних досліджень у напрямку використання автентичних матеріалів для формування слухових умінь учнів.