EN : The work is presented on 52 pages of printed text. The list of references includes 60 sources.
The presented paper is dedicated to linguistic and non-linguistic means used
in advertising texts.
Subject of research can be defined as pragmalinguistic aspects of English language advertising texts.
The main aim is to establish the interdependence of the positive pragmatic
orientation of the advertising text and the purposeful selection of linguistic and non linguistic means.
It determined the accomplishment of such objectives as:
identify linguistically relevant properties of ad from the standpoint of their
pragmatic significance;
trace the correlation between the pragmatic setting of ad and the purposeful
selection of language means;
to determine which non-linguistic means are able to most adequately realize
the pragmatic orientation of ad.
A distinctive feature of ad, which represents a complete graphic and textual
unity, is a positive pragmatic orientation; the positive pragmatic orientation of ad
implies the mandatory consideration of the psycholinguistic features of perception
and the social status of the potential reader. The consequence of the positive
pragmatic task of ad is the holographic principle of the image, which consists in
multi-channel parallel transmission of the message to the addressee. Between this
type of text and functioning language means there are relationships of
interdependence and interdependence.
UA : Робота викладена на 52 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 60 джерел.
Предмет дослідження - лінгвістичні та нелінгвістичні засоби, які
використовуються в рекламних текстах. для реалізації їх комунікативної
задачі.
Об’єктом дослідження – прагмалінгвістичні аспекти англомовних
рекламних текстів.
Основна мета дослідження полягає у встановленні взаємозалежності
позитивної прагматичної спрямованості рекламного тексту та
цілеспрямованого відбору мовних та немовних засобів.
Теоретико-методологічні засади становлять положення таких галузей
лінгвістики, як: комунікативна лінгвістика (Ф. С. Бацевич, А. Вежбицька);
прагмалінгвістика (Т. Н. Лівшиць, І. П. Мойсеєнко, Д. Огілві, В. І. Охріменко,
О. С. Попова); лінгвістика тексту (Т. В. Радзієвська, Й. А. Стернін).
Отримані результати. Відмінною рисою РТ, що представляє собою
завершену графічно-текстову єдність, є позитивна прагматична
спрямованість; позитивна прагматична орієнтація РТ передбачає обов'язкове
урахування психолінгвістичних особливостей сприйняття та соціального
статусу потенційного читача. Наслідком позитивної прагматичної заданості
РТ є голографічний принцип зображення, який полягає у багатоканальній
паралельній передачі повідомлення адресату. між цим типом тексту і
функціонуючими мовними засобами існують відносини взаємозалежності і
взаємообумовленості.