EN : The work is presented on 81 pages of printed text. The list of references includes 67 sources.
The presented paper is dedicated to the formation of socio-cultural
competence of future English teachers in the process of professional training.
Subject of research can be defined as pedagogical conditions and structural functional model of formation of socio-cultural competence of future foreign
(English) language teachers.
The main aim is to develop, scientifically substantiate and experimentally
verify pedagogical conditions of the formation of socio-cultural competence of
future foreign language teachers in the system of higher education.
It determined the accomplishment of such objectives as:
to clarify the concept and structure of the sociocultural competence of the
future foreign language teacher;
to develop a structural and functional model of the formation of their
socio-cultural competence;
to carry out an experimental verification of the effectiveness of the
methodology for implementing pedagogical conditions for the formation of
sociocultural competence.
Pedagogical conditions for the formation of socio-cultural competence of
future foreign language teachers are defined as: the use of integrated tasks of a socio cultural orientation with variable content during the study of a foreign language;
improving the content of the discipline by introducing topics about national and
cultural features and the specificity of the national communicative behavior of
speakers of a foreign language; integrated use of traditional and innovative teaching
methods.
UA : Робота викладена на 81 сторінці друкованого тексту. Перелік посилань включає 67 джерел.
Об’єкт дослідження – підготовка майбутніх учителів іноземної мови в
виші.
Предмет дослідження – педагогічні умови та структурно функціональна модель формування соціокультурної компетентності
майбутніх учителів іноземної (англійської) мови.
Мета дослідження полягає в розробленні, науковому обґрунтуванні та
експериментальній перевірці педагогічних умов і структурно-функціональної
моделі формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів
іноземної мови в системі вищої освіти.
Теоретико-методологічні засади становлять положення теорії
педагогічної діяльності (В. Бондар, Р. Гуревич, Н. Кузьміна); історії та теорії
соціокультурної підготовки вчителя (О. Акімова, Л. Вовк, Н. Дем‘яненко,
С. Сисоєва та ін.); теорії взаємодії культур (В. Біблер, А. Тойнбі, О. Шпенглер
та ін.); законодавчі документи з проблеми гуманізації і гуманітаризації освіти
та значення державної та іноземних мов у цьому процесі.
Отримані результати. Застосування у процесі дослідно експериментальної роботи під час вивчення іноземної мови інтегрованих
завдань соціокультурного спрямування з варіативним змістом; вивчення
національно-культурних особливостей та специфіки національної
комунікативної поведінки носіїв іноземної мови; забезпечення ціннісної
орієнтації студентів на соціокультурну діяльність у процесі комплексного
використання традиційних та інноваційних методів навчання сприяло
формуванню у майбутніх учителів іноземної мови соціолінгвістичної
компетенції.