UA : Кваліфікаційна робота: 61 с., 64 джерела.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування).
Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю.
Предмет – соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування).
Методи дослідження: - загальні методи наукового пізнання: діалектичний, логічний, історичний; теоретичні: аналіз літературних джерел з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя дослідження, аналіз і синтез передового науково-практичного досвіду з даної проблеми; аналіз нормативних документів для визначення нормативно-правового підґрунтя дослідження; емпіричні: діагностичні методи, відповідні завданням дослідження спостереження, порівняння.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до процесу профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю.
Практичне значення роботи полягає у розробці програми та практичних рекомендацій щодо профілактики конфліктної поведінки молоді з інвалідністю.
Галузь використання: установи соціального захисту; заклади освіти.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (64 items), 4 addenda on 10 pages. The qualifying work volume is 78 pages long, 61 of them – main text.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of prevention of conflict behavior among youth with disabilities.
The research object: to theoretically substantiate the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of the territorial social service center).
The research subject: the process of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among young people with disabilities.
The research purpose: socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of a territorial social service center).
The research tasks are:
- reveal the essence of the concepts "social and pedagogical prevention of conflict behavior", youth with disabilities as a subject of conflict interaction;
- determine the content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of interpersonal conflicts among young people with disabilities;
- justify social and pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities.
The part 1 "Theoretical foundations of the prevention of conflict behavior among youth with disabilities" examines the essence of the concept and the main approaches to the scientific understanding of the conflict phenomenon; considers youth with disabilities as a subject of interpersonal interaction; highlights the prevention of conflict behavior as a socio-pedagogical problem; determines the essence and content of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among youth with disabilities.
The part 2 "Activities of a social pedagogue regarding the prevention of conflict behavior among young people with disabilities" determines the criteria, indicators and levels of formation of skills of conflict-free interaction; justifies the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities and describes practical recommendations for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities.